Eläkeläiset ry:n edustajakokouksen kannanotto Seinäjoella

29.5.2024:
Hoidon jatkuvuus taattava omatiimimallilla sote-keskuksissa

Suomen hallitus on päättänyt mittavista leikkauksista hyvinvointialueiden rahoitukseen. Lisäksi hallitus pidensi kahden viikon lääkäriin pääsyn kolmeen kuukauteen ja leikkaa hyvinvointialueilta pois ”säästyvän” rahoituksen. Tämä pakottaa hyvinvointialueet joko vähentämään satoja lääkäreitä ja hoitajia tai lopettamaan sote-keskuksia.  Ei ole yllätys, että kansalaisten luottamus julkisiin palveluihin on romahtamassa.

Eläkeläiset ry:n mielestä leikkausten sijaan tarvitaan rahoitusta sote-keskuksiin ja olemassa olevat resurssit on suunnattava nykyistä paremmin. Tavoitetta tukisi muun muassa hoidon jatkuvuus, jota on toteutettu eri paikkakunnilla useiden ammattilaisten muodostamalla omatiimillä. Kun lääkäri ja hoitaja tuntevat potilaan ja hoitosuhteet ovat pysyviä, voi sama lääkäri ja hoitaja hoitaa paremmin ja enemmän potilaita. Tarvittaessa tiimiin voidaan pyytää sosiaalialan ammattilainen.

Asiantuntijoiden esittämä hoidon jatkuvuutta tukeva omatiimimalli on ollut jo nykyisin käytössä muun muassa Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella Espoon Kilossa, Vantaa-Keravan hyvinvointialueella Kivistössä ja Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella Oulun Tuirassa.  Oulusta on saatu omatiimimallista kiinnostavaa tietoa myös yliopistotutkimuksessa. Tiimimallia on päätetty laajentaa Pohjois-Pohjanmaan ja Vantaa-Keravan hyvinvointialueilla.

Eläkeläiset ry:n edustajakokouksen mielestä hallituksen päättämät Kela-korvausten kasvattamiseen tarkoitetut varat tulee suunnata hoidon jatkuvuutta tukevan omatiimimallin kehittämiseen ja laajentamiseen koko maahan. Näin turvattaisiin ikäihmisten ja muidenkin oikea-aikainen hoitoon pääsy julkisessa terveydenhuollossa.

Orpon hallituksen päätösten valossa näyttää siltä, että tavoitteena on julkisen perusterveydenhuollon romuttaminen ja yksityistäminen sekä palveluiden keskittäminen isoihin kaupunkeihin. Se tekisi ikäihmisille entistä vaikeammaksi lähipalveluiden saavuttamisen. Tätä emme halua. Siksi vaadimme Orpon hallituksen päätösten muuttamista ja ikäihmisille tärkeiden lähellä olevien palveluiden parantamista omatiimimallilla.

← Artikkeli: Takaisin ajankohtaisiin