Hyviä käytäntöjä iäkkäiden liikkumiseen ja ulkoiluun

Liikunnasta terveyttä ja hyvinvointia

Päivittäinen liikkuminen on ikäihmiselle elinehto. Liikkuminen ei estä vanhenemista, mutta sen avulla säilytetään ja parannetaan lihasvoimaa, tasapainoa, liikkuvuutta ja kävelykykyä. Liikkuminen vahvistaa myös mielen hyvinvointia ja muistia sekä tarjoaa mahdollisuuden tavata muita ihmisiä. Riittävä päivittäinen liikkuminen tukee merkittävästi pitkäaikaissairauksien ehkäisyä, hoitoa ja kuntoutusta. Vain muutama prosentti eläkeläisistä liikkuu kestävyys- ja lihaskuntosuositusten mukaisesti.

Ulkoilu kuuluu hyvään vanhuuteen

Iäkkäiden ulkona liikkumisen tarve säilyy silloinkin kun terveyden ja toimintakyvyn heikkeneminen supistaa päivittäistä elinpiiriä. Vihreä ympäristö virkistää ja rauhoittaa mieltä ja ulkoilu tarjoaa elämyksiä kaikille aisteille. Kävely ulkona tukee muistia ja vaihteleva maasto harjoittaa jalkojen lihasvoimaa ja tasapainoa. Viherympäristön myönteiset vaikutukset hyvinvointiin ja terveyteen ovat iäkkäillä voimakkaampia ja yhtenäisempiä kuin muilla aikuisilla.

Koko artikkeli

← Artikkeli: Takaisin ajankohtaisiin

Ajankohtaista

Pikkujoulu

Pikkujoulu 14.12. kello 12  Järjestötalolla Munckinkatu 49Tarjolla maukasta jouluruokaa, arpajaiset.Lipput maksavat 20 euroa/henkilö.  Ilmoittautuminen viimeistään 8.12.Lippuj[...]

Senioribio

Jokaisen kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona on BioRexin palvelu varttuneemmalle elokuvayleisölle.Lipun hinta on edullisempi, 8,50 € ja hintaan sisältyy aina myös tuore kahvi[...]